Two Dutch Girls on a Road Trip to Wiltshire

Road Trip 2017 (2) - Richmond to Chawton to Salisbury.

Good afternoon! Would you like to join me for the second part of my road trip in the South-West of England? A long time wish of my daughter...

Sunday 1 June 2014

Mijn lusthof in juni - Tuinieren 1

Goedemorgen!
 In tegenstelling tot 99% van mijn blogs is dit stukje in mijn moerstaal. De reden is dat er veel mensen reageren op de stukjes over mijn  tuin en ik aan de statistieken kan zien dat daar nou eenmaal heel veel landgenoten bij zijn.

Hi, leuk dat je de moeite neemt om mijn blogs in het Engels te lezen! Maar nu even gewoon 'onder ons'.



Het is inmiddels juni en mijn tuin is groen, groener, groenst. Vooral de border aan de achterkant van het huis, zoals je kan zien. Dat komt omdat deze border het grootste deel van de dag in de schaduw ligt. Hier hebben we dan ook voornamelijk varens, groenblijvende struiken en wit-bloeiende hortensias staan. We hebben gisteren de heg gesnoeid - ziet er weer strak uit, vindt je niet?


Om al dat groen toch een beetje te doorbreken, hang ik iedere zomer een hangmand in een van de struiken. Dit jaar heb ik me een beetje verkeken op de groene hangplant; nog meer groen! Maar goed, de petunia piept er charmant tussendoor.


Hier een andere gemengde plantenbak. Hij staat op een saaie hoek van het huis die (vind ik) nodig wat fleur kan gebruiken. Omdat ook deze hoek permanente schaduw heeft, beplant ik hem iedere lente met mini begonias en dat werkt perfect. Ze doen gewoon hun ding, hebben nauwelijks zorg nodig en bloeien tot diep in de herfst door. Maar dit jaar heeft mijn man er stiekem gloxinia en sierklaver tussen gezet en ik moet toegeven dat dat ook wel erg leuk is.

Die begonias stonden vroeger voor de dijkhuizen waarlangs ik naar school fietste en ik vĂ³nd ze toen toch stijf en saai! Ik snap inmiddels best waarom die boerinnen ze zetten; ze hoefden er niet naar om te kijken en doen het altijd. Maar ik ben er nu al jaren volkomen aan verknocht.


Kijk, dit is het echte werk! Dit zijn de super begonias die we in de kas hebben voor-getrokken en die nu buiten op een verborgen plekje achter de kas staan te groeien totdat ze gaan bloeien. En dan krijgen ze een ereplaats ergens in het zicht. Als ik me goed kan herinneren zijn ze bloedrood en ze worden rustig 50 cm in doorsnede en 60 cm hoog. Ik vind ze super!
En ook deze bloeien door tot de eerste nachtvorst.


Het heeft hier de hele week geplensd van de regen en ik had mijn tuinhandschoenen buiten laten liggen...



Zoals jullie kunnen zien groeien de komkommer en tomaten (en als je goed kijkt blauwe druif) voorspoedig. Iedere dag doen we een slakkenrondje. Want ondanks de eco-slakkenkorrels (die ze slim negeren) vinden we per dag toch nog steeds een slak of 10. En vaak ook een kikker of salamander. Hoe die iedere keer weer een weg naar binnen vinden, is ons een raadsel.


Dit was gisterochtend, toen er nog geen zon was, dus alle waterlelies waren nog dicht. We hebben twee soorten: groen-bladige met witte bloemen en rood-bladige met gele bloemen. Ze zijn nu groot genoeg voor de vissen om onder te schuilen, dus het anti-reigernet is weer van de vijver. (Maar ik hoorde hem gisterenochtend vroeg wel weer krijsen, waarschijnlijk tegen Viggo, dus hij komt nog steeds)


Deze foto is niet van mij. Maar we hebben wel heel veel bramen, frambozen en bessen in onze tuin, alleen zien die er op dit moment (nog) volkomen oninteressant uit.

Okay. Ik ga nu weer de tuin in! Yay! Ik wens je een heerlijke zondag!









No comments:

Post a Comment